
Kincsek és hajóroncsok a mélyben
Egy hajóroncshoz lemerülni, a maradványok után kutatni mindig izgalmas kaland. A szerencsétlenül járt hajók a múlt egy darabja, és talán értékes kincsek lelőhelyi is lehet. Igaz ezek a roncsok néha igen nagy mélységekben találhatók.
Az ember már 4000 éve járja a tengereket, óceánokat és ez idő alatt sok hajó süllyedt el. Hadihajók, gőzösök, utasszállítók és korszerű tankerek hevernek a tenger mélyén. A megtalált roncsok izgalmas kalózcsatákból, pusztító viharokból és háborúkról tanúskodnak. Némelyikük mind a mai napig értékes kincset rejt. A mai modern technikának köszönhetően letapogathatóvá vált, ezáltal történelmi jelentőségű hajóroncsok maradványai is előkerültek. A régi fából készült hajókból nem sok maradt, de rakományuk túlélhette a hajótöréseket. A felszínre hozott amforák, palackok, ágyúk, pisztolyok és rézszögek sokat elárulnak a történelmi időkről, a korabeli kereskedelemről és a felfedezőutakról. A roncsok azon bátor hajósok emlékeit is őrzik, akik hajóikkal kimerészkedtek olykor szeszélyes tengerre.
Mintegy 3 millió hajóroncs nyugszik világóceán fenekén. Minden tízedik értékes rakományt szállítót a fedélzetén: aranyrudakat, ezüstérmét, gyémántot, porcelánt és más vagyontárgyakat. Egyes becslések szerint 30-300 milliárd eurós érték hever az óceánok és tengerek aljzatán. Némelyik hajóroncs könnyen megközelíthető. Ilyenek a spanyol aranyszállító hajók, amelyek közül jó néhány csupán 10-30 méteres mélységben nyugszik a Karib-tenger meleg vizeiben. A hajók fából készült részei réges-rég elbomlottak, de a tengerfenék homokjában ágyúk fekszenek, és van ott arany és ezüst is. Más hajók roncsai viszont kilométeres mélységben, így a búvárok számára megközelíthetetlen helyen hevernek az óceánok fenekén. A roncsok lelőhelyét különleges kialakítású mentőhajókkal kutatják fel, majd búvárhajókkal és tenger alatti robotokkal hozzák a felszínre azt, amit érdemes. Az anyagi ráfordítás óriási, a roncskutatás naponta sok ezer eurót emészt fel. Az eredményes víz alatti kincskeresés mégis jókora nyereséget hozhat amennyiben sikeres. Az óceánfenék területeit kifinomult multibeam rendszerű hangradarokkal és sidescan szonár készülékekkel tapogatják le. A szonár hangimpulzusokat bocsát ki, a tárgyról visszaverődő hangot pedig szenzorok regisztrálják. Az eljárás során kirajzolódik a tengerfelszín képe, és ezáltal a hajóroncsok helyzete is.
Egyiptomban északi szafarin mi is meglátogatunk pár felejthetetlen élményeket nyújtó a hajóroncsot. Merülünk (S.S.Carnatic, Giannis D), valamint eljutunk a II. világháborúban lebombázott S.S.Thistlegorm katonai szállítóhajó roncsához is.
Értesülj újdonságainkról
iratkozz fel Hírlevelünkre, hogy Semmiről se maradj le...
vagy Kövess minket